Een kijkje in Dyregarden Ferdinand!

Zoals beloofd wat meer informatie over hoe het hier nu precies te werk gaat. Het is ondertussen mijn vijfde week stage hier, van een twee wekenlange Paasvakantie wordt hier (jammer genoeg) niet gesproken. Maar niet getreurd, ik sta elke dag op met een goeie portie ‘goesting’ om de dag te beginnen met de allerleukste Deense vriendjes en lieve collega’s. Wat een verschil met de eerste week, waar ik duidelijk nog eventjes moest wennen aan de aanpak hier.
Making learning visible’ en Reggio Emilia (~ Progettazione) somt het geheel hier goed op. Over Reggio Emilia leerden we de voorgaande jaren in de opleiding heel erg veel, maar het in de praktijk tot zijn uiting zien komen is toch nog een compleet andere ervaring. Ze willen de kinderen ‘leren’ om te kijken, observeren, luisteren en interpreteren. Ook de bewustwording en kwaliteit van gedachten en gevoelens optimaliseren speelt hier een grote rol. De leerkrachten zijn er om dergelijke processen te begrijpen. Ze geven kinderen TIJD. Tijd om even op pauze te drukken, een moment te stoppen en te reflecteren. De Scandinavische onderwijssystemen zijn een grote fan van ‘group learning’, omdat dit betekenis geeft aan de meta-cognitie, een heel belangrijke leervaardigheid. Meta-cognitie betekent dat je kennis verwerft over het eigen weten.
De filosofie achter het hele Reggio Emilia idee is dat kinderen ‘citizins of the world’ worden en dat ze zich bewust worden van de WAARDE van het leren, en niet de pure kennisverwerving zoals we het traditioneel nog vaak zien. De ontwikkeling van hun persoonlijke identiteit is van uiterst belang, samenhangend met de onderlinge relaties en creatieve/sociale vaardigheden.
Waar ik zo enorm van geschrokken ben, is de ruimte voor plezier, curiositeit, interesses, affectie, autonomie, mogelijkheden, verantwoordelijkheid, verlangen, wisselwerking tussen verwachtingen en vooral de rust en flexibiliteit. De eerste week ervaarde ik de rust als chaos, maar ik heb alles heel goed kunnen plaatsen en weten te appreciëren. De aandacht en zorg die gegeven wordt aan de omgeving is echt zot. Outdoor learning is dan ook een big deal hier. Er zit heel veel organisatie achter het hele gebeuren, dat zie ik nu ook wel in. Ook co-teaching, samenwerking en gelijkwaardigheid is een heel belangrijke factor in de pedagogie.

De omgeving is precies één groot ‘atelier’ waar het spel, kunst, cultuur en design een heel hot toppic zijn. De klassen zijn niet overvol beladen door het thema, er is heel goed nagedacht over het aanbod van materialen, inrichting en begeleiding. Ze willen niet persé specifiek inzoomen op de specifieke kunsttechnieken maar wel op de creatieve processen die de expressie en taal met zich meebrengen. Het is heel interessant voor te verwerken in mijn bachelorproef, waar ik spel en drama als creatief middel inzet om een agogische context te creëren.
LAST BOT NOT LEAST: de ouders participeren erg veel en zijn niet weg te denken uit het hele educatie-verhaal.

 

Even een korte time-schedule om je een zicht te geven hoe mijn dag er uit ziet:

7.30: Start en opening van de school
8.00: Hier begint mijn dag meestal (behalve op donderdag start ik om 9u30): Welkom: de kinderen krijgen de ruimte om te genieten van hun ontbijt, te spelen, tot rust te komen. De leerkrachten bereiden hypotheses voor het project voor, leggen materialen klaar, reflecteren, observeren…
9.00: Group-self organisation: de klasgroep geeft ons input voor de projecten, kiezen zelf voor bepaalde activiteiten waarop de leerkrachten inspelen op het moment zelf. Ook wordt verwacht dat alle kinderen tegen 9u ten laatste aanwezig zijn op school.
9.30: Opruimen, outdoor-activiteiten, workshops door ouders/leerkrachten, verzorgen van de dieren; kinderen worden in verschillende groepjes verdeeld en schuiven door.
11.00: Group landscape aka kring-moment. Er wordt gepraat, gereflecteerd, korte activiteitjes, …
11.00 – 12.00: Middag eten
12.00 – …: Learning activities: kan verschillende dingen inhouden zoals outdoor learning, vrij spel, activiteiten gegeven door leerkrachten… Kinderen zijn ook vrij om zelf te beslissen of ze zin hebben om iets te drinken/eten gedurende de namiddag.
14.00: EINDE VAN EDUCATIEVE ACTIVITEITEN. Vanaf 14u zijn de kinderen vrij en gaan ze meestal naar buiten. Vaak eindigt de dag voor de leerkrachten dan ook en komen de ‘pedagogues’ de kinderen ‘vermaken’. Heel veel kinderen worden ook opgehaald dat uur door de (groot-)ouders. Je kan de overige tijd tot 16u30 ten laatste als het ware in de ‘opvang’ blijven.

 

Ook nog een korte throwback naar mijn weekend. Vrijdag was er een feestje in Aalborg. We aten pizza bij Pernille met enkele vrienden van de internationale groep en bleven daar ook overnachten. De zaterdag was het even uitblazen en genieten van het mooie weer terwijl zondag een bijzonder actieve dag is geweest. Intensief sporten want onze Bennie had nieuwe oefeningen voor mij, pfieuw afzien!! Daarbovenop ‘buzze geven’ voor mijn bachelorproef. ‘s Avonds nodigde Kirsti ons uit op een typisch Deens diner, echt heel erg lekker en HYGGE!
Het komend weekend gaan we een weekendje naar zee in het summerhouse van Kirsti, joepie! Ze kondigen mooi weer aan, hoera!

Vi se’s!
Emma

Galaparty

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s