Stage week 3!

Ondertussen is mijn derde week stage ook alweer afgelopen en nadert week 4. Het gaat allemaal zo rap plots! Het was een heel interessante week en ik moet eerlijk toegeven: ik begin me hier eindelijk op mijn gemak te voelen en ik voel dat ik open bloei (dat mag ook wel na drie weken acclimatiseren, vind ik). Naast mijn dagdagelijkse activiteiten, hielp ik ook de ‘language group’ begeleiden. Dit is een groep kinderen die moeite hebben met bepaalde klanken/letters/… uit te spreken, of deze sessie kan ook puur op het begrijpen-vlak plaatsvinden, bv. hersendelen die de juiste associatie-verbindingen maken enzoverder. De ‘denken en doen’-relatie staan hier nauw in verbinding met elkaar. Je kan het wat vergelijken met logopedie, ook al zijn de leerkrachten hier (en ik) daar niet voor geschoold. Wel volgen ze wel bijscholingen rond dit onderwerp, wat niet onbelangrijk is als je dit tot een goed einde wil brengen. De laatste tijd denk ik veel na of ik nog iets wil verder studeren en wat, mijn interesses zijn heel ruim. Door de uiterst positieve commentaren van mijn begeleiding en omgang met deze groep denk ik er misschien aan om nog logopedie bij te studeren. MISSCHIEN!
Daarnaast observeerde ik al een tijdje een meisje van in mijn klas. Ze heeft vaak spastische trekken, speelt veel alleen, heeft sterke woede-uitbarstingen, houdt van structuur en is bijzonder intelligent als het aankomt op letters en volgordes. Ik besprak dit even met mijn mentor en we maakten samen een verslag op over de misschien wel aanwijzingen op autisme. De mentoren waren verbaasd over mijn kennis hierover, maar ik vertelde hen dat ik reeds gewerkt heb met kinderen die het ASS syndroom hebben. Ze namen heel veel mee wat ik vertelde en appreciëren de hulp, aangezien ze hier amper eerder mee in contact gekomen zijn. Ik ben nu bezig met het project vlinders en Pasen, waar ik enorm op de hulp van de ouders kan rekenen. Aangezien ik mijn voorraden aan duurzaam materiaal van thuis niet kon meenemen, schrijf ik altijd een briefje naar de ouders toe of ze wc-rolletjes, plastic flesjes, cornflakesdozen, eidozen, kroonkurken en dergelijke kunnen sparen. De volgende dag komen ze toe met zakken vol materiaal, ze zijn fantastisch!
Ook hebben alle kinderen me aanvaard en word ik elke ochtend begroet met “Emmaaaa“, knuffels en vele meer. Ze lezen mijn lichaamstaal en ik kan prima inspelen op die van hun. Mijn Deens begint hier en daar ook al wat te vlotten, wat mooi meegenomen is. De mentoren geven me steeds positieve feedback en vertelden me dat ze zien dat ik bijna afgestudeerd ben en een hele goeie leerkracht zal zijn. Dat doet heel veel deugd om te horen, aangezien ik hier wel wat meer onzeker ben door de taal-barrière en de ommezwaai van onderwijssysteem. Volgende week zal ik eens uitgebreid vertellen hoe het hier te werk gaat, van materiaalgebruik tot interne structuren.
Dit weekend zal ik wat aandacht besteden aan mijn bachelorproef en iets gaan drinken met de internationale groep. Zondag gaan we met een hele bende met de fiets richting de zee want er is heel mooi weer op komst. Daar zullen we genieten van een picknick op de witte stranden. Ik kijk er al naar uit! Ik kan de zonvitamientjes wel gebruiken want deze week ben ik een beetje gesneuveld aan een zware verkoudheid.
TIME FLIES WHEN YOU’RE HAVING FUN! Tot hoors!

Emma

1 thought on “Stage week 3!”

Leave a Reply

