Stage week 1!

Dag lieve vrienden! Er valt weer veel te vertellen… Mijn eerste week stage zit er al op, al was het voornamelijk observeren en participeren. Eerlijk toegegeven, ik moet het even laten bezinken. Na mijn eerste stagedag was ik een beetje (even denken hoe ik dit goed kan verwoorden…) ‘overdonderd’. Ik ging met niet zo’n positief gevoel naar huis en was een beetje ontmoedigd. Laat ons zeggen dat ik mijn eerste dag een beetje anders had voorgesteld. Maar na mijn hart te kunnen luchten aan mijn fantastische steun- en toeverlaten (waarvoor dank), ging ik slapen met een goed gevoel en begon ik de dag met nieuwe moed, enthousiasme en optimisme.
Op de tweede dag was mijn mentor van de partij en had ik met haar een heel goed gesprek. Ze vroeg me hoe mijn eerste dag was en zo vertelde ik haar mijn indrukken. Normaal ging ik in een internationaal klasje terechtkomen, maar dat was niet het geval. Communiceren met de kinderen verloopt dus heel moeizaam en dat maakte het voor mij wat frustrerend. Ze stelde me gerust dat ‘taal’ niet altijd het belangrijkste is, dat je je verbonden kan voelen met kinderen op verschillende niveaus, zoals het affectieve of het fysieke of dergelijke. Toch vind ik persoonlijk taal wel heel belangrijk, al kan je wel heel veel uitdrukken met je lichaam. Gelukkig hou ik ervan om me volledig te smijten in uitdagingen, dus ga ik deze met veel plezier aan. Na week één voel ik me al meer verbonden met de kinderen en ze hebben heel veel geduld met me. Zo helpen ze me bijvoorbeeld met woordenschat of andere zaken, terwijl zij ook rap Engelse/Vlaamse woorden imiteren. Ik heb ondervonden dat heel wat Nederlandstalige kinderliedjes vertaald werden naar het Deens (en omgekeerd natuurlijk ook), dus de kinderen vinden het altijd grappig als ik meezing in mijn eigen taaltje. Het is eigenlijk een constante wisselwerking en de leerkrachten appreciëren het dat ik zo mijn best doe om het Deense taaltje onder de knie te krijgen. Zo heb ik deze namiddag, na mijn stage, Deens geleerd in het zonnetje in de tuin. Het is ook de eerste dag van deze week dat het zonnetje van de partij is en de sneeuw terug gesmolten is. Dit blogbericht werd ook gecreëerd vanuit de tuin, genietend van het warme zonnetje. Maar dit even compleet terzijde ;-).

Naast de ietwat grote taalbarrière, is de manier van werken ook heel wat aanpassen. Ik kende methodeonderwijs wel van thuis uit, maar dit is toch nog een ander level. De kinderen zijn hier zo vrij en hebben zoveel verantwoordelijkheidszin. De lesonderwerpen komen volledig (en als ik zeg volledig is dit écht compleet volledig) uit het initiatief van de kinderen. Ze werken door middel van projecten die heel lang kunnen lopen (tot de belangstelling van de kleuters verdwijnen) en onder het motto SPELEND LEREN!  De kleuterscholen in Denemarken is vooral een plaats waar men zich leert ontwikkelen op zes grote vlakken: persoonlijk, sociaal, motorisch, enzoverder (terug te vinden in de laerneplanner). De focus ligt totaal NIET op kennis, maar wel op (sociale) vaardigheden, attitudes en welbevinden. Zo zijn er ook veel minder activiteiten op een dag zoals wij die kennen, en is ‘outdoor-learning’ een big deal. Zo kunnen de kinderen rap 2u buiten ravotten, door weer en wind.

Enkele sfeerbeeldjes (ik kreeg een skipak om buiten mee te ravotten, hoe geweldig is dit!):

Het schooltje is eigenlijk een oude boerderij, en heeft een heel groot stuk land. Er zijn twee klasjes met de jongste kleuters, één van de oudste kleuters en dan een overgangsklasje die de kinderen klaarstoomt gedurende enkele maanden om naar het eerste leerjaar te gaan. Gedurende 3 dagen sta ik bij de jongste en dan overige 2 dagen bij de oudste of in de overgangsklas. Het is niet echt strikt per leeftijd, wel op niveau van de kinderen. Je kan het wat vergelijken met leefgroepjes. Ook de inrichting  van de klassen is heel basic, en is niet bomvol overladen met thema-gerichte materialen zoals ik het voordien kende. Dyregarden betekent letterlijk dierentuin. In het domein is er ook een afdeling vol met dieren (paarden, geiten, marsvin, konijnen, poezen, kippen, varkens, vogels, schapen…) die de kinderen elke dag  verzorgen. Dit is echt top! Als het mooi weer is lopen de geiten en schapen ook gewoon rond op het schooldomein. Super om te zien hoe die dieren graag onder de mens komen. Gelukkig ben ik een grote dierenliefhebber!

Mijn mentor beloofde me ook dat ze mij eens ging meenemen naar lagere scholen zodat ik zie hoe zij te werk gaan, blijkbaar is het ook helemaal anders dan in België. Ik ben benieuwd! We gaan ook enkele dagen eens een kijkje nemen in andere kleuterscholen. Ook staat er een toneelbezoek op de agenda, dus dat is altijd wel leuk om mee te maken. De projecten die nu bezig zijn en waar ik op inpik zijn ‘vlinders, Pasen en Afrika’. De klasjes zijn telkens rond de 25 kinderen, maar er zijn op zijn minst altijd 4 volwassenen aanwezig. Sowieso altijd een leerkracht-functie en dan de andere functies worden ingedeeld door ‘pedagogues’. Zo heet dit hier in Denemarken, die eigenlijk de rol aannemen van ‘verzorger’, of extra hand/hulp. Zo kan je meer de kinderen individueel begeleiden bij een speelse opdracht en dergelijke. Ik kan nog zoooooo veel meer vertellen over mijn eerste indrukken, maar na week één en het allemaal wat tijd te geven, zie ik het allemaal wel heel goed in. Ik ga hier super veel leren. Zo heb ik al heel veel gesprekken gehad over visies, didactiek, pedagogiek/agogiek  hier in het algemeen in de Scandinavische landen en het begint me allemaal wel heel erg te bevallen. Nieuwe dingen vragen tijd zeker?

Tot hoors! Dikke zoen

Emma

Leave a Reply

