Week 3!

Hey lieve vrienden!

Even een throwback naar vorige week vrijdag, waar het eerste feestje ons te wachten stond. Ik moet eerlijk toegeven (en opnieuw): die Denen weten van aanpakken (en zijn ook een beetje gek)! Diana, mezelf en nog wat andere vrienden hadden eerst afgesproken in de music room om wat te jammen. Daarna gingen we naar het feestje, dat zoals iedere vrijdag plaatsvindt op de campus. Je merkte totaal niet dat we ons bevonden op schoolse grond. Het beerpong toernooi creëerde meteen al een bepaald sfeertje. Met een carlsberg in de hand (amper 10 Deense kronen = €1.30 voor een grote). begaven we ons al snel op de dansvloer. Nog even wat wennen aan de Deense muziek and off we go. Vanaf middernacht kwamen de echte dansplaatjes à la Justin Timberlake en Destiny’s Child. Conclusie: we hebben ons goed geamuseerd!

Aangezien ik in de richting  kunst en cultuureducatie zit, die eigenlijk niet veel te maken heeft met de teacher education, kan ik wel aanknopingspunten vinden en deze vertalen naar het schoollandschap en kinderen. De lessen geven me ook heel veel inzicht, sociale groepsvaardigheden en presenteerskills. Naast museologie, recht, economie, kunst en cultuur zien we nu ook heel veel analyse – en onderzoeksmethoden en hoe je authenticiteit kan bewaren, als dat nu is als leerkracht of een ander beroep. Momenteel krijgen we zicht op het management gedeelte en service design.
De studenten hier in Denemarken kennen zoiets als ‘winter break’, dit gaat door in de week van 20 februari. Winter break is ook wel gekend als assignment week, wat betekent dat we na deze periode ons project moeten indienen. Het project loopt als volgt: we moeten een samenwerking aangaan met de plaatselijke bibliotheek hier in Hjørring. Klinkt simpel, maar dat is het zeker niet. Er komt heel wat bij kijken, ik zal jullie sparen van alle details, maar een uitdaging wordt het zeker en vast! Wat we juist zullen onderzoeken en presenteren hou ik nog even voor mezelf. Het resultaat zal zeker worden meegedeeld via deze blog en misschien zelfs andere media. Het kan ook zijn dat ons fictief project wordt gerealiseerd als de bib echt denkt dat ze er mee aan de slag kunnen. Spannend! Naast deze presentatie moeten we ook een written assignment indienen die aansluit bij het project met alle statistieken, analyses en dergelijke.

De studenten vertelden me over de kleuterscholen hier in Denemarken, omdat ik er echt naar uitkijk en er nog niet zo het fijne van weet. De meeste scholen zijn standaard methodeonderwijs, dus dat wordt iets nieuws voor mij. Ik ben erg fan van de principes van Freinet. Ook start school hier om 8u maar eindigt reeds om 14u in de namiddag. GREAT! Ik vind het allemaal super spannend om de vooruitstrevende elementen hier echt tot zijn uiting te zien komen.

De sporty spice moet ik nog steeds binnen opzoeken, aangezien de sneeuw hier maar blijft liggen (ook al schijnt de zon very brightly). Zo ga ik onder andere donderdag gaan zwemmen met Diana en nog wat andere mensen. Donderdag staat er ook iets nieuws op het programma, zoals: Deense les! Ik ontmoette Jens-Peter tijdens de volleybal en hij geeft Deense bijles aan internationale studenten. Echt een toffe pee! Vrijdag is er opnieuw de Friday-bar en verleggen we misschien onze grenzen naar de bars of dancings, wie weet. Tijdens het weekend ben ik weer van plan zoveel mogelijk te werken, aangezien ik toch wel wat wil profiteren van de winter break aangezien mijn vriend Ruben op bezoek komt! Joepie! Zaterdagavond is er een verrassingfeestje voor mijn klasgenoot Martin, dus dat zal ook wel dik oké zijn. De boog kan immers niet altijd gespannen staan.

Ook voor de nabije toekomst staan er opnieuw leuke dingen gepland. Ben en ik (misschien ook nog wat andere vrienden) zijn van plan om zeker Oslo en Goteborg te bezoeken, alsook Aarhus. Tijdens de easter break trek ik enkele dagen naar Kopenhagen omdat enkele vriendinnen van Brugge op bezoek komen en we elkaar daar meeten. Ook mijn ouders komen op visite tijdens de paasvakantie!

Genoeg chitchat! See ya! Dikke zoen

Emma

 

 

 

 

Leave a Reply

