Eerste lesdag at UCN

WAT EEN ERVARING! Ik moet het jullie wel toegeven, de Denen weten van aanpakken! Eerlijk gezegd (en gezwegen), I’m a bit blown away. Het niveau ligt hier heel hoog. De module die ik volg aan de universiteit heet ‘Cultural experiences and cultural institutions‘. Het gaat voornamelijk over de culturele heritage gesitueerd in de Scandinavische context. Vandaag kregen we zicht op ‘museology’, aldus de studie en de leer over musea. De inhoud rijkt echter veel verder dan enkel het begrip ‘museum’. We leren over de methodologie, de verschillende culturele instellingen en hoe die worden gefundeerd. Er worden terugkoppelingen gemaakt met de kunstwetgevingen en dergelijke. Daarbovenop maken we kennis met enkele goede kunstenaars en performers, die duidelijk kunst maken om te provoceren. Literatuur, filmpjes en andere media komen aan bod. Løtte, de docente van deze module, is zo een boeiende spreker. Ik zit in de module met andere internationale studenten, dus Engels is de dominante taal (gelukkig, want Deens is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken). De studenten en leerkrachten weten van een heel informele omgang. Ik hou er wel van, het is een beetje zoals bij ons. Ook wordt er van de studenten heel veel inbreng en interactie verwacht tijdens de lessen. De indeling van lokalen is ook niet zoals hier (foto’s volgen later). De eerste indruk van de (Deense) studenten vertelt me dat ze wat verlegen zijn, maar eens je jezelf open stelt naar hen, zijn ze heel hartelijk, behulpzaam en warm.
Tijdens les één kregen we meteen ook een opdracht. Volgende week dinsdag wordt er van ons verwacht dat we een presentatie geven over de cultural heritage in Hjørring, SWOT-analyses maken etc. Let’s do this!

Vandaag ontmoetten Ben en ik ook Christina -international coach- die wat meer uitleg gaf over de werking van de school, onze lesroosters, modules en stages. Vanaf 6 maart begin ik met mijn stage gedurende +/- 7 weken. Maar daarover later meer.

Ook Mikkel, een local student, hielp ons met onze digitale leerplatformen en andere ICT-issues. Dat is dan ook weer allemaal geregeld. Waarvoor hartelijk dank!

Woensdag staat er al een uitstap (in functie van onze lessen) naar Aalborg gepland. Ik kijk er naar uit!

Tot hoors! XXX Emma

Leave a Reply

